سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۲۶:۳۱

اجرای موفق طرح خودکفایی افزایه‌های شیمیایی درصنعت حفاری کشور

باشگاه خبری فراساحل: ضعف عملکرد مواد افزودنی، بالا بودن میزان مصرف آنها برای جبران عملکرد پایین و مشکلات تامین افزایه‌ها به دلیل تحریم‌های همه جانبه، تنها بخشی از ضرورت‌هایی است که منجر به تعریف و اجرای طرح ملی خودکفایی افزایه‌های شیمیایی پر مصرف و راهبردی در صنعت حفاری، تکمیل و انگیزش چاه شده است. این طرح که به درخواست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران توسط پژوهشگاه نفت به انجام رسیده، با هدف تولید دانش فنی و ساخت افزایه‌های مورد مصرف در صنعت حفاری به منظور قطع وابستگی و برنامه ریزی جهت توسعه صادرات عملیاتی شده است.به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، ابراهیم طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران به ضرورت‌هایی که سبب شد این شرکت در حوزه افزایه‌های حفاری و دانش فنی مرتبط با آن فعالیت کند اشاره کرد و گفت: از چند سال قبل استراتژی پژوهش و فناوری را به سمت انجام پژوهش‌ها و مطالعات کاربردی تغییر داده‌ایم و یکی از پارامترها برای هدف‌گذاری انجام تحقیقات کاربردی، رفع نیازهای صنعت نفت، بخصوص مواردی بود که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کرد. علاوه بر هزینه‌های بسیار گزاف این افزایه‌ها، کیفیت پایین اغلب آنها یکی از عمده ترین دلایل ضرورت اجرای این طرح بوده است.

وی تصریح کرد: نتایج این طرح زمینه جلوگیری از خروج ارز و اشتغال زایی را در کشور ایجاد کرده است و مسایل محیط زیستی و مدیریت مخازن از دیگر مواردی است که ما را بر آن داشت تا این طرح پژوهشی را در دستور کار خود قرار دهیم. طالقانی با بیان این‌که این طرح پژوهشی را توانستیم با پژوهشگاه صنعت نفت تعریف کرده‌ و مگاپروژه خودکفایی افزایه‌های شیمیایی پُر مصرف و راهبردی در صنعت حفاری را آغاز کنیم، گفت: ویژگی منحصر به فرد پژوهشگاه صنعت نفت، داشتن بخش‌های تحقیقاتی متعددی در پردیس بالا دستی است، بخصوص در بخش سیمان و افزایه‌های آن که آزمایشگاه مرجع محسوب می‌شود. این توانایی و همچنین تجربه پروژه‌های تحقیقاتی گذشته پژوهشگاه و نیز پروژه‌های استراتژیکی که مدیریت پژوهش فناوری در طول برنامه چهارم تعریف کرده بود، این باور را بوجود آورد که پژوهشگاه صنعت نفت آمادگی زیادی در بخش دانش و علوم پایه دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای هر یک از چاه‌ها می‌بایست از ترکیب خاص آن چاه استفاده کرد، گفت: طراحی فرمولاسیون افزایه‌ها در این پروژه صورت گرفته است ودر حال حاضر طراحی فرمولاسیون موجود است اما در مورد چاه‌هایی که ویژگی‌های مختلفی دارند، ترکیب‌های مختلفی از این افزایه‌ها استفاده می‌شود ،و همین نحوه استفاده، دانش خاص خود را می‌طلبد. طالقانی به همکاری سه جانبه در این مگا پروژه نیز اشاره کرد و گفت: در مثلث همکاری این پروژه، پژوهشگاه صنعت نفت و واحد‌های تحقیقاتی به عنوان یک ضلع مثلث، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما و طرف قرارداد این پروژه‌ها به عنوان ضلع دوم و یک شرکت عملیاتی (مدیریت اکتشاف، شرکت نفت مناطق مرکزی) ضلع سوم را تشکیل می‌دهد که با اعتماد چاه را در اختیار این پروژه قراردادند تا افزایه‌ها در آن آزمایش شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت نتایج این طرح پژوهشی را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: در طرح پیش بینی شده بود که تست میدانی برای افزایه‌های بدست آمده طی ۳ مرحله انجام شود که بدین منظور چاه شماره ۲۲ میدان نفتی چشمه خوش از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در نظر گرفته شده بود. در این چاه میدان نفتی چشمه خوش در طی ۲ نوبت تست میدانی در دو عمق و با سایز مختلف مته و لوله جداری مختلف با موفقیت کامل انجام شد. وی با تاکید بر این‌که در این طرح تا حدود زیادی به خودکفایی دست‌یافته‌ایم، تصریح کرد: اکثر مواد در داخل وجود داشته است اما نمی توانستیم از آن استفاده کنیم، چرا که دانش فنی مربوطه  در کشور واجود نداشته و در حال حاضر ممکن است بخش اندکی از مواد مصرفی وارداتی باشد اما می‌دانیم چه ماده ای باید تهیه شود که با این نگاه ‌بومی‌سازی شده است و سهم مواد وارداتی بسیار اندک شده است.



  کد خبر : 5678
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :